Franczyza – czy to ma sens?

W Polsce nadal wiele osób decyduje się na otwarcie własnego biznesu, w końcu kto nie chciałby być swoim własnym szefem? Oczywiście sama chęć nie wystarczy, potrzebujemy również do tego odpowiednio wysokiego kapitału, jak również pomysłu, który może naszej firmie zagwarantować sukces.

Nie bez znaczenia będzie też tutaj branża – w końcu lepiej wybrać taką, w której dobrze się orientujemy. Dobrym początkiem może być skorzystanie z opcji franczyzy, która staje się w naszym kraju coraz bardziej popularna.

Wyjaśnienie pojęcia

Jednak zanim zdecydujemy się na skorzystanie z tej opcji, warto dowiedzieć się na początku, czym jest franczyza. Jest to rodzaj umowy pomiędzy właścicielem danej marki a franczyzobiorcą, która określa zasady współpracy. Korzystając z tej opcji, zakładamy własny biznes po szyldem rozpoznawanej firmy, dzięki czemu już na starcie będziemy rozpoznawani przez klientów. Jednak franczyza wiąże się z wieloma regułami, do których musimy się podporządkować, jeśli nasza umowa ma być ważna. W zależności od branży, w której działamy regulamin może się różnić – jest on określany przez właściciela marki, przed jego podpisaniem warto skonsultować się z prawnikiem.

Jakiej branży dotyczy?

Jedną z popularniejszych opcji w Polsce jest franczyza sklepów ogólnospożywczych, które jak grzyby po deszczu powstają niemalże na każdej ulicy. W przypadku skorzystania z takiej opcji mamy znacznie większe szanse na zainteresowanie klientów naszą ofertą – szczególnie jeśli planujemy otwarcie sklepu w dużym, pełnym konkurencji mieście. Franczyza sklepu wymaga od nas posiadania określonego towaru na półkach, w cenach, które narzuca nasz kontrahent. Oczywiście, nie musimy mieć na stanie każdego artykułu – w końcu nasz sklep może być mniejszy i nie być w stanie pomieścić całego asortymentu marki. Kontrakt narzuca nam również dostawców, dlatego odpada nam opcja negocjacji ceny. W przypadku sklepów ogólnospożywczych kwestia wprowadzenia alkoholu nie jest narzucana, bowiem zgodę na koncesję muszą wyrazić okoliczni mieszkańcy.

katalog franczyz

Franczyza lokalu gastronomicznego

Dużą popularnością w naszym kraju cieszy się również franczyza w przypadku lokali gastronomicznych. Nic w tym dziwnego, w końcu Polacy coraz chętniej stołują się na mieście, także własna restauracja może być dobrym pomysłem na biznes. Otwierając lokal gastronomiczny pod rozpoznawalnym szyldem już na starcie możemy zyskać wielu klientów, którzy ucieszą się z takiej opcji w swojej okolicy. Oczywiście bardzo ważne jest wybranie odpowiedniej marki, dlatego należy zwrócić uwagę na takie cechy, jak:

  • popularność;
  • dostępność w okolicy;
  • profil lokalu.

Oczywiście im bardziej rozpoznawalna marka tym więcej będzie nas kosztować franczyza, jednak zwiększa to też szansę na sukces. Warto też zwrócić uwagę, czy w naszej okolicy nie jest już otwarta taka sama restauracja, otwarcie kolejnej może być bardzo ryzykowne. Poza tym przed podpisaniem umowy powinniśmy się zastanowić, czy profil lokalu nam odpowiada. Jeśli jesteśmy specjalistami od włoskiej kuchni a chcemy otworzyć lokal z hamburgerami nie koniecznie sobie z tym poradzimy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *